jueves, 21 de junio de 2012

Plànols Antics del Delta (IV)



1.3- La “Comision Hidrografica”, el “Instituto Geografico” i la España del segle XIX (1)

Desprès de les turbulències del període napoleònic, seria de esperar que la situació general millores, però mentre Europa inicia el camí de la industrialització, España retorna al passat despres del bru periode liberal, posteriorment perseguits per la Inquisició que continua actuant contra la Bruixeria i els lliberals (que son posats al mateix nivell que els Heretges), així per exemple en una epoca tant tardana com el 1826 moria l'ultima víctima de la Inquisició Cayeta Ripoll, un mestre d'origen català ajusticiat en València, de una forma força realment patética y molt surrealista (de fet Dali hauria flipat...), m'explico, la Inquisició volia que els executats ho fossin a la foguera, però per aquella època era evident inclus per als que el jutjaren, que allò era una salvatjada i no donaba molt bona imatge, així que per complir les formes, el penjaren a la forca, i a sota posaren unes fustes pintades simulant les flames... "Spain is diferent" ( Sort que aquells temps ja son passats...,Ara estem en el segle XXI i això ja no pot passar, o si?. Aquests dies (Maig del 2012) s’està jutjant a Javier Krahe per una pel·lícula gravada el 1979 en que simulava que cuinava un crist..., realment algu pot trobar-ho de mal gust, pero portarlo als tribunals amb el que cada dia surt a les noticies... En el que si que hem evolucionat es que no demanen que se'l cremi a la foguera, solament li demanen una indemnització milionaria, a favor de l'esglesia Catlolica esclar...) El Segle XIX es potser un dels períodes mes complicats per al Estat espanyol, amb la invasió Napoleònica, la guerra de independència, la independència de les colònies americanes, les Guerres carlistes i el "Tigre del Maestrato", "La gloriosa", el General Prim, la restauració i amb ella l'inici de "la Renaixença".

Be tornem al tema que ens afecta, malgrat aquest estat de coses tant espanyol, el 1816 es Crea el "Cuerpo de Ingenieros Hidrógrafos", i el 1820 es parla de un projecte de una carta geogràfica general de España. Però tot això no es mes que fum, com tantes coses que han passat i continuen passant en el Regne de España, la realitat es que no serà fins 1844 en que es crea un dipòsit d'instruments en Cadiz i es reben divises i diners per adquirí nous instruments (o sigui durant mes de 3 dècades, no s’adquirí cap instrument nou, i els bucs usaven cartes i instruments de feia mes de trenta anys... Per un altra banda el 1854, una sèrie de militars promouen la creació de la actual xarxa Geodèsica, desenvolupant un aparell de medicio que anomenaren "aparato de Ibañez", que era revolucionari per a l’època i que era força precís. Es també d'aquesta època la creació del "intituto Geografico" sota la direcció del Coronel Ibáñez (El mateix del instrument anterior). D'aquesta època naix el plànol que recollim en aquest punt, formant part de un plànol de la província de Tarragona realitzat el 1858, pel Tinent Coronel d’Enginyers Francisco Coello.

Aquest Plànol es el darrer plànol que tinc constància realitzat abans de l’obertura del canal de rec de la Dreta, cal destacar la gran quantitat de dades que inclou, que satura el poc espai que hi ha, fent difícil la lectura, destaco l’existència del poblat de “El Bosch” (al actual Prego), les cases dels Pilots (en la Catxa), també surten dos canals del estany del Illot, (podrien ser els canals on estaven els Ponts dels Moros?). També consta la existència de l'emplaçament humà anomenat aquí  “Punta Grosa”, (anomenada en les memòries de l'oncle puncheta, també publicades en aquest bloc). Així com l’emplaçament de les torres defensives del Delta (la majoria sembla que abandonades).

Un cop comentat aquest plànol, continuem avançant, es en aquesta època que s'introdueix la idea de la navegació a vapor pel tram inferior del delta, obviant les fantasies escrites des de la cort de Madrid, amb l'objectiu de que com Madrid no te mar, fem que la mar vingui a Madrid... De forma mes seriosa, el 1847 una sèrie de enginyers Francesos estudien la possibilitat de fer l'Ebre navegable per a vapors, que portarà el 1851 a la concessió per canalitzar l'Ebre al Enginyer Francès Isidor Poucet, que el 1852 transferiria aquesta concepció a la "Real Compañia de Canalización del Ebro" (amb capital majoritari Francès i Belga, i minoritaris Angles i Espanyol), però degut a les obres a realitzar no serà fins el 1857 en que s’inicií la navegació amb vapors.

Un altre fet lligat a la navegació comercial de gran importància, es produeix el 1861 en que es redacten els projectes per a la construcció dels fars del Delta (el de l'Illa de Buda fou en el seu moment la construcció metàl·lica mes alta del Estat).

Però aquesta renaixença de la navegació topa amb la implantació del Ferrocarril en España. El 1848 s’inaugura la línia de ferrocarril de Barcelona a Mataró, la primera línia regular de la España peninsular (la primera del Regne d'España es construí en Cuba el 1837, i un altre ferrocarril carboner sembla que ja existia en Astúries). Però no serà fins la inauguració de la línia de Barcelona-Saragosa el 1861 i especialment la línia de Barcelona-Valencia (amb estació en Tortosa) inaugurada el 1868.

De resultes de l’aparició del Ferrocarril la navegació marítima topa amb aquest competidor i finalment portarà al 1873 a que la reial companyia entri en fallida, encara que la navegació fluvial continuarà, agonitzant de forma lenta però inexorable fins el 1929 en que el vapor "Anita" deixa de navegar.

_____________________________________________________________
Origen Documentació Gràfica:
El Plànol que es reprodueix esta extret del Institut Cartogràfic de Catalunya.

Llibres Recomanats:
"Inquisitio", Alfred Bosch.: Explica de forma novel·lada la historia de Cayeta Ripoll i ofereix una visió global sobre la societat de la primera meitat del segle XIX.

No hay comentarios:

Publicar un comentario